اکسیژن متر چگونه کار می کند؟

اکسیژن متر چگونه کار می کند؟

اکسیژن متر چگونه کار می کند؟

برای اینکه ببینیم اکسیژن متر چگونه کار می کند؟ این توضیحات لازم است که، عموما اکسیژن مترها با استفاده از الکترودهای غشایی و نوری کار می کنند.به الکترودهای غشایی عموما الکترودهای الکتروآنالیتیکال نیز گفته می شود. الکترودهای غشایی به دو روش گالوانیک و پولوروگرافیک کار می کنند.

انواع الکترود دستگاه اکسیژن متر کدام است؟

در ادامه اکسیژن متر چگونه کار می کند؟ نحوه کارکرد هرکدام از انواع این دستگاه ها را به صورت کامل بررسی می کنیم. در ادامه همراه ما باشید با مقاله ای از “ستاره عرش آریا” .

  • الکترود الکتروآنالیتیکال ( غشایی )

پراب Electroanalytical پراب های بسیار ساده اکسیژن محلول هستند.دو نوع پراب  Galvanic و  Polarographic در این روش استفاده می شوند و بر اساس واکنش های اکسیداسیون و احیا  (redox )کار می کنند.این پروبها اندازه گیری پیوسته و در لحظه را برای نمایش مقدار DO فراهم می کند.

قبل از صحبت درباره الکترود ها ابتدا یک بررسی کوتاه درباره واکنش redox انجام می دهیم . همانگونه که می دانیم واکنش اکسیداسیون و احیا وقتی به وجود می آید که الکترون ها بین دو ماده تبادل شوند.

اکسیداسیون و احیا دو نیمه یک واکنش هستند و شما نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید.اکسیدکننده ترجیح میدهد یک احیا شونده را اکسید کند و احیا شونده ترجیح می دهد یک اکسیدکننده را احیا کند.

  • پراب گالوانیک

پراب های گالوانیک ،پروب های ممبرانی هستند و شبیه باطری هستند.این پروب ها دو قسمت دارند که مثل باطری رفتار می کنند (تولید یک ولتاژ) در کپ الکترود یک ممبران خیلی نازک وجود دارد،این ممبران خیلی مهم است و فقط اجازه میدهد گاز ها وارد شوند وهمه چیز های دیگر را بیرون نگه می دارد.

اکسیژن از ممبران وارد می شود و در الکترولیت داخل کپ پروب حل می شود.سپس اکسیژن با یک قسمت از الکترود که کاتد نامیده می شود واکنش می دهد،و یک الکترون دریافت می کند.این الکترون ارائه می شود توسط قسمت دیگر که آند نامیده میشود.این واکنش و تبادل الکترون باعث به وجود آمدن ولتاژ بین آند و کاتد پراب می شود.جریان به وجود آمده در پراب وصل شده به دستگاه تبدیل  ، به غلظت DO می شود.

  • پولوگرافیک پروب

در بحث اکسیژن متر چگونه کار می کند؟ اشاره ای هم داشته باشیم به پولوگرافیک پروب. پروب های Polarographic مقدار کمی با گالوانیک پروب ها تفاوت دارند.ولی هنوز جزء پراب های ممبرانی به حساب می آیند.به جای اینکه به خودی خود شبیه یک باطری باشند بین آند و کاتد یک ولتاژ اعمال می گردد ،این ولتاژ اعمال شده مانند یک کاتالیست مسبب واکنش اکسیژن می گردد.

مانند پروب های گالوانیک ،الکترود دارای ممبران می باشد که اجازه می دهد اکسیژن وارد الکترولیت گردد.وقتی اکسیژن به کاتد برخورد می کند به الکترون شتاب می دهد به همین دلیل جریان به وجود می آید و با میزان جریان غلظت اکسیژن محلول تعیین می گردد. با توجه به اینکه ولتاژ به پروب ها اعمال می گردد نیاز به زمان Up-Warm برای استفاده دارد.

  • الکترود نوری Oxygen Dissolved Optical

هنوز برای اندازه گیری ازپروب استفاده می شود ولی به جای اندازه گیری یک واکنش ،پروب و دستگاه، تابناکی (luminescence) را اندازه گیری می کند.بوسیله پروب یک نور آبی ساطع می شود و نور آبی بوسیله یک ماده حساس به نور در کپ پراب برانگیخته می شود و یک نور قرمز آزاد می کند و نور قرمز وقتی به سنسور نوری برخورد می کند، اندازه گیری می شود.

نور قرمز هنگامی که اکسیژن محلول وجود داشته باشد متوقف می شود. قدرت ،طول عمر و فرکانس نور قرمز غلظت اکسیژن را مشخص می کنند. پروب نوری اکسیژن محلول قابلیت اندازه گیری اکسیژن نمونه را به صورت پیوسته دارا می باشد. پروب نوری DO مقداری بیشتر نسبت به دیگر پروب ها تحت تاثیر رطوبت قرار می گیرد.

انواع اکسیژن مترهای HANNA :

اکسیژن متر پرتابل HANNA با دقت بالا برای اندازه گیری اکسیژن می باشد.

اکسیژن متر رومیزی HANNA یکی از انواع کاربردی است که دقت بالایی دارد و از حالت های مختلفی پشتیبانی می کند.

اکسیژن متر آنلاین HANNA

در این مقاله سعی شد به طور کامل به سوال اکسیژن متر چگونه کار می کند؟ جواب داده شود و انواع آن بررسی و مقایسه گردد.

لطفا جهت خرید اکسیژن متر هانا و یا آگاهی از قیمت روز اکسیژن متر HANNA با ستاره عرش آریا نمایندگی انحصاری HANNA در ایران تماس حاصل نمایید.

با خرید DO متر هانا از ستاره عرش آریا ، از خدمات رایگان نصب ، راه اندازی ، آموزش و طرزکار دستگاه اکسیژن متر برخوردار گردید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *