تست مواد ضد عفونی 1

تست مواد ضد عفونی

تست مواد ضد عفونی

نظافت ،ایمنی است.

اکنون بیش از هر زمان دیگری ، از مواد ضد عفونی کننده در جهان استفاده میشود و اهمیت استفاده از انها بیش از پیش مد نظر قرار میگیرد.اما از کجا می دانید که ضد عفونی کننده ها وظیفه خود را انجام می دهند؟ آزمایش مواد ضد عفونی کننده ،  سورفاکتانت ها ، پاک کننده ها و غیره روش خوبی برای تعیین کارایی آنهاست.

ضدعفونی کننده ها

ضدعفونی کننده ها

برای اطلاعات بیشتر ادامه مطالب را مطالعه بفرمایید!

درک اثر ضد عفونی کننده

اولین اقدام در تضمین کارایی برنامه بهداشتی ،انتخاب صحیح ضدعفونی کننده می باشد که ریسک ابتلا به بیماری را به حد اقل برساند.در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم اما سه عامل اضافی در تعیین اثر بخشی ضدعفونی کننده برای یک کاربرد خاص وجود دارد از جمله غلظت ضد عفونی کننده ، دما و زمان تماس لازم برای ضد عفونی کردن.

 غلظت ضدعفونی کننده

اغلب اوقات ، مواد ضد عفونی کننده به عنوان کنسانتره فروخته می شوند ، بنابراین باید قبل از استفاده برای یک غلظت مطلوب، رقیق شوند. دستورالعمل های تولید کننده ، استاندارد ها و دستورالعمل های سازنده منابع فوق العاده ای برای تعیین غلظت مطلوب جهت اثربخشی حداکثری هستند.

دما

دمای بیش از حد بالا یا پایین می تواند از اثربخشی ضد عفونی جلوگیری کند. در نظر گرفتن دمای محیطی که ضدعفونی کننده در آن استفاده می شود ، مهم است. بیشتر مواد ضد عفونی کننده در محدوده 15 تا 50 درجه سانتی گراد کار می کنند.

زمان تماس

بیشتر ضدعفونی کننده ها میکروارگانیسم ها را فوراً از بین نمی برند. در مواردی که نیاز به تماس با سطح دارند به حداقل زمان نیاز دارند. دستورالعمل های کلی برای زمان تماس براساس کلاس ضد عفونی کننده وجود دارد.

چرا میزان مواد موجود در ضدعفونی کننده اندازه گیری می شود؟ 

ترکیبات نامناسب و ضعیف در ضد عفونی کننده ها ، اثر محدودی خواهند داشت ، در حالی که ضد عفونی کننده های بسیار قوی می توانند سمی باشند و پسماندهای ناخوشایندی در محصولات باقی بگذارند.

بنابراین بسیار مهم است که میزان تمیز کننده های ضدعفونی کننده خود را کنترل کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها ضد عفونی کننده مورد نظر و ایمن هستند. در ادامه بیشتر تمرکز این مقاله بررسی روشهای مختلف آزمایش برای کنترل غلظت مواد تشکیل دهنده انواع ضدعفونی کننده خواهد بود.

 

مواد ضدعفونی کننده چگونه اندازه گیری می شوند؟

تکنیک های اندازه گیری به مواد فعال موجود در ماده شیمیایی بستگی دارد. با این حال ، روش تیتراسیون یک روش دقیق و مناسب جهت اندازه گیری مواد تشکیل دهنده ضدعفونی کننده محسوب می شود.

 

تیتراسیون ( اتوماتیک تیتراسیون)

تست مواد ضد عفونی 2

 

مزایا : بسیار دقیق و انجام چندین تست با یک دستگاه

معایب : گران و نیاز به دانش و آموزش دارد

تیتراسیون تکنیکی است که در آن ماده شیمیایی با غلظت شناخته شده ، “تیتر انت” به نمونه ای از ماده با غلظت ناشناخته ” آنالیت” اضافه می شود تا زمانی که تغییر رنگ یا سیگنال پتانسیومتری رخ دهد. سپس از حجم تیتر شده تیترانت  برای محاسبه استفاده می شود تا غلظت ماده نامشخص تعیین گردد ، تیترانت و آنالیت باید واکنشی شناخته شده و قابل پیش بینی داشته باشند.

تیتراسیون را می توان به صورت دستی با قطره چکان (کیت های آزمایش شیمیایی) ، یک بورت دستی و یا از طریق سیستم تیتراسیون اتوماتیک انجام داد. سیستم های خودکار بسیار دقیق تر هستند ، تماس اپراتورها با مواد شیمیایی را کاهش می دهند و می توانند داده ها را برای مراجعات بعدی ذخیره کنند. تیتراسیون های  دستی نسبتاً ارزان هستند ، در حالی که سیستم های اتوماتیک معمولاً پر هزینه می باشند.

 

شناساگر های الکتروشیمیایی

ضدعفونی کننده ها

ضدعفونی کننده ها

مزایا : بسیار دقیق. در بسیاری از انواع تیتراسیون ها  قابل استفاده است.

معایب : به تنهایی کارایی ندارند و باید با دستگاه پتانسیومتری استفاده شوند.

 سنسورهای الکتروشیمیایی ، سنسور هایی هستند که اطلاعاتی در مورد ترکیب محلول ارائه می دهند. آنها از طریق شناسایی آنالیتهای خاص یا خصوصیات آنالیتها و تبدیل آنها به یک سیگنال الکتریکی کار می کنند که سپس مقدار پارامتر مورد نظر روی مانیتور نمایش داده می شود.

بسیاری اوقات ، برای دستیابی به غلظت دقیق ، کالیبراسیون با مواد مرجع مورد نیاز است. الکترودهای pH ، سنسورهای رسانایی ، اکسیژن محلول ، الکترود ORP (پتانسیل کاهش اکسیداسیون) و الکترودهای یون انتخابی همگی نمونه هایی از سنسورهای الکتروشیمیایی هستند.

ضدعفونی کننده هایی که به روش تیتراسیون قابل اندازه گیری هستند:

در زیر نگاهی دقیق به ضد عفونی کننده های فردی می اندازیم . اگرچه دستورالعمل های کلی ارائه شده است ، اما مهم است که به توصیه های سازنده توجه کنید.

  • ید

ضدعفونی کننده ها

ید بخشی از مواد ضدعفونی کننده اکسید کننده است و معمولاً با نام یدوفور شناخته می شود. از ید در کاربردهای مختلفی استفاده می شود. صنایعی مانند تولید غذا ، لبنیات ، آبجوسازی ، شراب سازی ، رستوران ها ، بهداشت و آکواریوم. غلظت ید هنگام استفاده به عنوان ضد عفونی کننده بین 12.5 ppm و 25 ppm است.

ید می تواند رشد باکتری ها ، مخمر ها ، کپک ها، قارچ ها ، ویروس ها و تک یاخته ها را هدف قرار داده و از رشد آنها جلوگیری کند. این ضدعفونی کننده با روش های مختلفی قابل اندازه گیری است. این موارد شامل کیت های آزمایش شیمیایی ، نورسنجی (اسپکتروفتومتری) ، سنسورهای الکتروشیمیایی و تیتراسیون است.

مزایا معایب
اثر بخشی بالا در رنج گسترده pH گرانقیمیت تر از کلر
در برابر میکروارگانیسم های مختلف موثر است وابستگی شدید به درجه حرارت
در مقابل ترکیبات شیمیایی آلی ، نسبتاً پایدار است زمان تماس طولانی
لکه گذاری بر روی مواد پلاستیکی
  • اسید پراكسی استیك (اسید پراكسیك)

.

اسید پراكسی استیك ، همچنین به عنوان اسید پراستیك POA  یا PAA شناخته می شود ، یك اکسید كننده موثر است كه در كاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد همچون  صنایع غذایی، کارخانه های آبجو سازی ، شراب سازی ، رستوران ها ، گندزدایی گوشت / غذاهای دریایی / طیور ، ضد عفونی تخم مرغ ، تولید کاغذ و تفاله ، مراقبت های بهداشتی و شستشوی محصولات (حتی برای تولید محصولات ارگانیک نیز تأیید شده است).

بین 24 تا 80 ppm در هنگام تماس مستقیم ماده ضد عفونی کننده با ماده ، برای ضد عفونی کردن غذاها بسیار مفید است. برای ضدعفونی کردن تجهیزات یا سطوح ، می توانید از غلظت بالاتر ، بین 50 تا 500 ppm استفاده کنید.

در برابر باکتری ها ، مخمرها ، قارچ ها و هاگ ها موثر است. آزمایش PAA را می توان با روش های مختلفی از جمله نورسنجی (اسپکتروفتومتری) ، سنسورهای الکتروشیمیایی و تیتراسیون انجام داد.

مزایا معایب
بر خلاف کلر ، در مواد شیمیایی آلی کارایی خود را حفظ می کند برای پوست خورنده است
با آب با سختی بالا مشکلی ندارد به سرعت تجزیه می شود ، بنابراین باید مرتباً کنترل شود
سازگار با محیط زیست زیرا به سرکه و اکسیژن تجزیه می شود بسیار گران قیمت تر از کلر است
بیشترین تاثیر در pH کمتر از 7
  • برم

برم یکی دیگر از مواد ضدعفونی کننده در خانواده اکسید کننده ها است. معمولاً اسید هیپوبروموز نامیده می شود. از برم معمولاً در استخرها و آبگرم ، برج های خنک کننده ، تولید کاغذ و تفاله ، صنعت گوشت و تصفیه آب استفاده می شود. غلظت برم مورد نیاز برای ضدعفونی کردن با توجه به صنعت / کاربرد متفاوت است.

 

کاربرد غلظت برم (ppm)
استخر 1 – 3
برج خنک کننده 2.5 – 15
پاستوریزه های صنعتی 1 – 9
کاغذ و خمیر کاغذ 1 – 9
طیور 200 – 450
گوشت 300 – 900

 

برم قادر است باکتری ها ، قارچ ها ، جلبک ها و لجن را هدف قرار دهد. آزمایش برم با روشهای مختلفی از جمله نوارهای آزمایش ، نورسنجی (اسپکتروفتومتری) ، سنسورهای الکتروشیمیایی و تیتراسیون انجام می شود.

 

مزایا معایب
باقی مانده زیادی باقی نمی گذارد ، بنابراین به مواد شیمیایی اضافی برای حذف نیاز ندارد مقدار زیادی پس مانده باقی نمی گذارد بنابراین انتخاب خوبی برای آب نوشیدنی نیست
در محدوده وسیع تری از از کلر pH 7-8.5 کار می کند – برای آبهای قلیایی بهتر است از آنجا که بسیار واکنشی است ، برای اثربخشی باید مقدار زیادی استفاده شود
Mدر دمای بالاتر از کلر پایدارتر است – برای وان های آبگرم بهتر است خورنده فلزات
مانند کلر با آمونیاک واکنش منفی نشان نمی دهد
  • کلر

ضدعفونی کننده ها

کلر آخرین ضدعفونی کننده از خانواده اکسید کننده ها است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. به آن هیپوکلریت ، و دی اکسید کلر نیز گفته می شود.

کلر را می توان در بسیاری از کاربردهای عملی برای خانوارها ، آب آشامیدنی ، تصفیه آب ، تولید مواد غذایی ، تولید شستشو ، فرآوری گوشت و مرغ ، تولید تخم مرغ ، خدمات غذایی ، استخرها و آبگرم و در آکواریوم استفاده کرد. غلظت کلر مورد نیاز برای ضدعفونی کردن با توجه به صنعت / کاربرد متفاوت است.

کاربرد غلظت کلر (ppm)
کلر به عنوان دعفونی کننده 50 – 200 ppm
آب آشامیدنی 1 ppm of residual chlorine
گوشت و طیور 50 – 100 ppm
شستشوی محصولات 40 – 350 ppm (Varies)
Pools and Spas

استخر

1.5 – 3 ppm of residual chlorine

کلر قادر است باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها و کپک را هدف قرار دهد. آزمایش کلر را می توان با روشهای مختلفی از جمله نوارهای آزمایش ، کیت های آزمایش شیمیایی ، نورسنجی (اسپکتروفتومتری) ، سنسورهای الکتروشیمیایی و تیتراسیون انجام داد.

Pros Cons
Relatively inexpensive

نسبتا ارزان

Odorous

 

بد بو

Low contact time needed for effectiveness

زمان تماس کوتاه

Reacts with organic debris, diminishing effectiveness

با زباله های آلی واکنش نشان می دهد و از اثر بخشی می کاهد

Effective in very narrow pH range 6.7-7.5

اثر بخشی در رنج کم pH بین 6.7 تا 7.5

Corrosive

خورنده

Skin irritant

تحریک کننده پوست

Leaves residual chlorine, which can impact taste

باقی مانده کلر است که می تواند طعم را تحت تأثیر قرار دهد

 

یک کاربرد فوری برای کلر به عنوان اسید هیفوکلروس (HOCl) در صنعت دندانپزشکی در حال افزایش است. مرکز کوئیس در سیاتل ، واشنگتن و کمیته علمی آنها اخیراً با رویکرد جدیدی در زمینه بهداشت در محیط مطب پزشک ارائه شده است. آنها از یک واحد الکترولیز کوچک برای الکترولیز نمکها در یک نمک ، سرکه و محلول آب مقطر استفاده می کنند.

بنابراین اسید هیپوکلروس ایجاد می شود. این امر باعث می شود که مطب ها پس از ترک بیمار ، با مواد ضد عفونی کننده موثر فضا را مه بزنند. مه آلود شدن اتاق باعث پاک سازی و ضد عفونی سطوح می شود بدون اینکه دندانپزشک ، متخصص بهداشت و کارمندان مطب مجبور شوند مطب را به صورت دستی بعد از هر بیمار پاک کنند.

 

ضدعفونی کننده ها

Quaternary Ammonia

آمونیاک کواترنر

ضدعفونی کننده ها

 

آمونیاک کواترنر ، همچنین به عنوان QUAT شناخته می شود ، بخشی از خانواده ضد عفونی کننده های سورفاکتانت است. وقتی به برچسب ها نگاه می کنید ، می توانید آن را به عنوان کلرید بنزالکونیوم ، کلرید بنزیتونیوم ، کلرید آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم ، کلرید آلکیل دی متیل اتیل بنزیل آمونیوم ، کلرید دی سیلد متیل آمونیوم یا کلرید دی سیلتیم متیل آمونیوم ذکر کنید

آمونیاک کواترنر در غذاسازها ، شراب سازی ، گندزدایی خانگی ، مزارع گوشت و مرغ ، خدمات غذایی ، مراقبت های بهداشتی و آکواریوم استفاده می شود. این ماده قادر است باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها و کپک ها را هدف قرار دهد. هنگام استفاده از آمونیاک کواترنر هنگام تعیین غلظت استفاده باید همیشه به مشخصات سازنده مراجعه کنید.

به طور کلی ، غلظت حدود 200 ppm است. روشهای معمول آزمایش برای تعیین غلظت آمونیاک کواترنر ، نوارهای آزمایش ، کیت های آزمایش شیمیایی ، نورسنجی (اسپکتروفتومتری) ، تیتراسیون ، سنسورهای الکتروشیمیایی و کروماتوگرافی است.

Pros Cons
Colorless

بدون رنگ

Respiratory and skin irritant

تحریک کننده پوست و تنفس

Odorless

بدون بو

Ineffective against spores and gram negative bacteria

 

در برابر spores and gram negative bacteria بی اثر است

Non-corrosive

خورندگی ندارد

Sensitive to hard water

حساس به آب سخت

Works in a pH range of 6-10

بین ph 6 تا 10 موثر است

Can be used at high temps

در دمای بالا موثر است

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دستگاههای مرتبط با ضد عفونی کننده ها شامل انواع تیتراتور ، تست کیت های اندازه گیری عناصری همچون کلر و … با شرکت ستاره عرش آریا نماینده انحصاری کمپانی HANNA آمریکا تماس بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *